לילך מוסרי קורן - מאמנת להפרעות קשב וריכוז


 




 

הפרעת קשב בקרב ילדים


בארקלי(2003) טוען כי ADHD היא הפרעה התפתחותית בתחום השליטה העצמית. היא מורכבת מבעיות בטווח הקשב, שליטה בדחפים ורמת הפעילות. ההפרעה מתבטאת בליקוי הטמון ביכולתו של הילד לדכא את תגובותיו המיידיות למתרחש, ולהשתמש בשליטה עצמית תוך התייחסות לזמן ולעתיד. בין 5-10% מהילדים מאובחנים עם הפרעת קשב, כאשר בנים מאובחנים יותר מבנות ביחס של 4:1, כלומר בת אחת על כל ארבעה בנים. 
 
גידול ילד עם  ADHD עלול להיות אתגר קשה ורווי מתחים עבור כל הורה, לכן הוא מחייב גם העמקת הידע על ההפרעה וגם הבנה של היתרונות הטמונים בה. חשוב להדגיש כי האבחון של הפרעת הקשב תלוי לא רק בתסמינים הקיימים, אלא גם באינטנסיביות שלהם ובדומיננטיות של אלה לאורך שלבי התפתחותו של הילד. 
 
הסימפטומים הבולטים המאפיינים את ילדי ה- ADD/ADHD הם: 
טווח ריכוז קצר
חוסר מנוחה
התמקדות בכאן ועכשיו 
 קושי בארגון
שכחה בביצוע פעולות יומיומיות
פעילות יתר 
סף תסכול נמוך 
 חוסר התמדה במשימות 
קושי במעברים
קושי להשלים שיעורי בית 
 הסחת דעת בשל גירויים חיצוניים
צורך תמידי בתשומת לב
חוסר ציות ואלימות 
אימפולסיביות במשחק
קושי בריכוז
 צורך בסיפוקים מיידיים 
 
בגלל שהפרעת הקשב היא לקות סמויה, היא מתויגת לא פעם כעצלנות או עקשנות. החוקרים בתחום תמימי דעים על כך שחייו של ילד בלתי מאובחן ובלתי מטופל, עשויים להיות מלווים בכישלונות ובתחושת תת הישגיות. 
קיימים גוונים שונים של הפרעת קשב: ADD ללא היפראקטיביות וADHD עם המרכיב ההיפראקטיבי. 
 
ילדים עם ADD מתוארים לעיתים קרובות כפסיביים יותר, כפוחדים וחוששים מדברים שונים יותר מילדים אחרים בגילם.
הם מרבים לחלום בהקיץ או "מרחפים" יותר מאחרים ואינם קשובים למה שמתרחש סביבם. הורים לילדים עם ADD מספרים, כי ילדיהם נוטים לאדישות, איטיות, או להתנהלות בעצלתיים לעומת ילדים אחרים. ילדים אלה מתנהגים כפרופסורים מפוזרים קטנים ולכן הם לרוב "לא בעניינים". הם טועים יותר מילדים אחרים במילוי אחר הוראות ומתקשים להפריד בין עיקר לטפל. ילדי ה- ADHD מתאפיינים בחוסר מנוחה, תנועתיות רבה, דברנות מופרזת, קשיי שינה, קושי בשליטה על הדחפים, ועוד.... 
 
המעבר מסביבת הגן לסביבת בית הספר מקשה מאוד על ילדים אלה.  המסגרת המגוננת של הגן הולכת ופוחתת ובעיקר בולט לעין המרכיב התחרותי. לסביבה הבית ספרית יש לא מעט דרישות ולכן לא פעם מתחיל תהליך תיוג של הילדים הללו.

 לעיתים קרובות מדי מתחיל הילד את דרכו בביה"ס בכישלון וחוסר חוויות הצלחה מוביל להפרעות רגשיות משניות וערך עצמי ירוד. גם ילדים מוכשרים ביותר, בעלי אינטליגנציה גבוהה, מראים תת הישגיות כרונית, למרות שחלקם מצליחים לפצות ומגיעים להישגים סבירים אך לא על פי הפוטנציאל האינטלקטואלי הגבוה שלהם. 
 
כמו כן, לילדים אלה יש לעיתים קרובות בעיות חמורות בתחום החברתי. ההיפראקטיביות, האימפולסיביות, הבוטות הרגזנות- כל אלה עלולים להרתיע ילדים בסביבתם. ברוב המקרים, ילדים אלה מחמיצים  קודים חברתיים והתחושה היא שכולם קראו את ספר ההוראות, מלבדם. הם עשויים להיראות משועממים, אדישים, מרוכזים בעצמם ואפילו עוינים, בעוד שהם רק מבולבלים או לא מודעים למה שקורה סביבם. 
 
מהי התחלואה הנלווית להפרעת הקשב? 
 
אינטליגנציה חריגה: פיגור, מחוננות
לקות למידה
הפרעות התנהגות
הפרעות רגשיות ואישיותיות כמו דיכאון וחרדה
עיכוב התפתחותי כללי PDD 
תסמונות נוירולוגיות שונות(טורט, אפילפסיה) 
הפרעות שינה: קשיים בהירדמות והתעוררות
פגיעות גופניות 
יותר מחלות כרוניות כמו דלקת בסמפונות, אסתמה
ילדים עם הפרעת קשב מראים גם יותר סימפטומים של חרדה, דיכאון והערכה עצמית נמוכה. 
 
המחקרים גם מעידים כי לילדים עם הפרעת קשב יש נטייה התמכרותית הנובעת לא פעם מהבריחה מהשעמום, מהלקאה עצמית ומהרצון ליצור עבורם מנגנוני פיצוי. 
 
המסר שניתן ללמוד מספרות המחקר הוא ברור: אומנם לילדים אלה יש תכונות ייחודיות שמבדלות אותם,   אך השונות לא מעידה על האיכות. עם טיפול נכון, ניתן לנתב את חייהם להצלחה, תוך הדגשת המתנות הרבות הטמונות בהפרעת הקשב. 
 
עוד על טיפול בילדים עם הפרעות קשב
 

 
לילך מוסרי-קורן   |     מאמנת להפרעות קשב וריכוז, מנחת קבוצות ומרצה לתקשורת          נייד: 052-5177177        דואר אלקטרוני: mosseril@gmail.com    מפת אתר
טורנט - הקמת אתרים