לילך מוסרי קורן - מאמנת להפרעות קשב וריכוז


 




 

טיפים להתמודדות בחופשים


בלוז לחופש הגדול? כבר לא!
הצעות להתמודדות בריאה עם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז במהלך החופשים 

זמני החופשות המרובים בישראל, טומנים בחובם אתגרים לא פשוטים להורים בכלל אך להורים לילדים עם הפרעות קשב הקשיים יכולים להיות אף הרסניים. ההתמודדות היומיומית עם האתגרים הטמונים בגידולו של ילד עם הפרעת קשב מביאה, לעיתים קרובות, את ההורים למצב של תסכול ואפיסת כוחות עד כדי איבוד היכולת שלהם להתמודד בכלל.
לשם כך, חשוב להיערך בהתאם על מנת שנוכל לא רק  לעבור את החופשים  "בשלום" אלא גם עם צמיחה, חיוך ודאגה מרבית לילדים שלנו ולתפקודה המלא של המשפחה בכלל.
 
רוב אנשי המקצוע בתחום הטיפול בהפרעת קשב מאמינים כיום שADHD  מורכב ממספר בעיות מרכזיות ביכולת של הילד לשלוט בהתנהגותו, ביניהן: קושי בדיכוי דחפים ובשליטה בהם, פעילות מופרזת, קושי בציות לכללים ולהוראות וחשיבה שלילית המשפיעה על תגובותיהם לאירועי היומיום. מניסיוני בעבודה עם ילדים והוריהם בתחומי הפרעות הקשב והריכוז, הבעיות השכיחות בחופשות נובעות בעיקר מהפרת השגרה שכה חיונית לילדי הADHD, אך גם בשל בעיות אחרות כגון: שילוב של תזונה לקויה ומחסור בשעות שינה., קושי במעברים, קושי לציית להוראות. בזמן החופש הגדול הופכות הבעיות נפיצות יותר לאור הזמן הממושך שמבלים ההורים עם ילדיהם.
 
לפיכך ועל מנת להימנע מחיכוכים מיותרים נסו לשלב כמה מהטיפים הבאים לחודש הקרוב:
 
חישבו חיובי – דברו חיובי – יהיה חיובי -  זו אינה קלישאה. מחקרים מוצאים כי לחשיבה עוצמה אדירה ויכולת להשפיע לחיוב ולשלילה על התנהגותנו. אכן קיימים הרבה קשיים בהתמודדות, ומן הסתם אותם הורים משדרים לילדיהם את תחושת התסכול ואפיסת הכוחות. עליכם לזכור שגם ככה הילדים שלנו הם המראה שלנו על אחת כמה וכמה – תגובותיהם של ילדי ADHD. ילדים אלה קולטים מסרים שליליים ותגובותיהם לרוב יהיו פרועות יותר וקשות יותר. יש להפנים כי הפרעת קשב היא הפרעה נירולוגית וילדיכם אינם מתנהגים כך במכוון ובזדון. 
 
זמן איכות גורר איכות -  עבור הורים לילדים עם הפרעת קשב בילוי זמן איכות עם ילדיהם יכול להיראות כסדרת קרבות בלתי פוסקת. אך בהתאם לעיל, שיניתם את החשיבה ואפשר לנסות להבין עד כמה אין תחליף לזמן האיכות עם הילד. אני ממליצה להקפיד על זמן איכות בו תעסקו בפעילות החביבה על ילדיכם. זכרו שלמרות העייפות, חוסר האונים והרצון לשקט נפשי, דווקא ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לזמן זה כמו אוויר לנשימה. כיום, ישנם גם לא מעט משחקי קופסא בעלי ערך מוסף, המותאמים לילדים עם הפרעות קשב.  ביניהם ניתן למצוא משחקים כגון  "משימות מהלב", "לשחק באמ"ת" ומשחק רביעיות של "  נתת קיבלת". המשחקים הללו תורמים הן לחיזוק הקשר האינטימי בין הורה וילדו והן להקניית כלים  להתמודדות נכונה עם הפרעת הקשב.
 
שלבו פעילות ספורטיבית באופן קבוע - הפסיכיאטר הנודע, ג'ון רייטי בספרו "הניצוץ" מצא כי ככל שעולה רמת הכושר של העוסקים בספורט, כך משתפרת פעילות המוח ומובילה לשיפור הערנות, הקשב והמוטיבציה ובעיקר לעלייה במצב הרוח ולהפחתת חרדה.  דווקא בחופש הגדול חשוב להקדיש זמן לפעילות ספורטיבית של הילד אך גם לפעילות ספורטיבית משפחתית כגון: רכיבה משותפת על אופניים, שחייה בבריכה, משחקי ספורט קבוצתיים, אך גם שילוב של פעילות ספורטיבית ביתיות  כמו שימוש בשק אגרוף, ריקוד, טרמפולינה וקפיצה בחבל.
 
הקפדה על תזונה נכונה - יש להגביל את כמות הג'אנק פוד שילדיכם צורכים ולהקפיד לשלבה גם עם תזונה מאוזנת. קיימים אין ספור מחקרים המוכיחים כי תזונה נכונה ופעילות גופנית משפיעות לטובה על ילדים עם הפרעת קשב. נסו להכין רשימה של מוצרים שאותם מומלץ לאכול ורשימה של מוצרי ג'אנק שאתם מרשים והעניקו לילד את האפשרות להחליט על ג'אנק פוד אחד שהוא בוחר ביום.
 
שם המשחק- גיוון -  הורים רבים משמשים בחופש הגדול כצוות הווי ובידור עבור ילדיהם. הם עמלים לא פעם על שילוב פעילויות אטרקטיביות כדי שלא ישמעו תלונות על שעמום. מלבד ההוצאה הכספית העצומה הכרוכה בכך יש לזכור שילדים עם הפרעת קשב נוטים להשתעמם מהר, מה שמגביר את התסכול של הוריהם. לא פעם נזרקים לאוויר משפטים כמו:" לא משנה כמה אני משקיעה בך, אתה תמיד תעשה פרצוף חמוץ". החוכמה היא לבנות עם ילדכם לוח פעילויות שבועי מגוון בו תשלבו קצת מהכול.
 
הגבלת סביבת הגירויים של הילד - היום משמשים אמצעי המדיה האלקטרוניים כזמן אתנחתא להורים המותשים וכאמצעי להרגיע את ילדיהם הפעלתניים.  למרות זאת חשוב לזכור כי אם סביבת הילד מוצפת בגירויים, מוחו מתרגל לעבור מגירוי לגירוי. הורים לילדים עם הפרעת קשב מתקשים להבין כיצד מסוגל ילדם לשבת כמה שעות ברציפות מול מסך המחשב אך מתקשה לדבוק במטלה לימודית פשוטה.  למרות הרצון לקצת שקט נפשי, חשוב לזכור שמידתיות היא שם המשחק. לא לשלול אך לא להגזים. עליכם להחליט מראש עם ילדיכם על הזמן המוקצה לפעילות זו ולשלבה עם פעילויות נוספות. 
הצבת גבולות - לקראת החזרה ללימודים רצוי ליצור רוטינות קבועות וליישמם כבר במהלך החודש הקרוב. רוטינות כגון: שעת שינה קבועה, שעת התעוררות, זמן לחזרה על החומר הלימודי, זמן לפעילויות פנאי וכדומה... בין הרוטינות יש לידע את הילד לגבי מטלותיו היומיות, תוך תיאום ציפיות ברור של דרישותיכם מכל מטלה ומטלה.
 
חיזוקים חיוביים ופרסים - גם בחופש הגדול כדאי וחשוב לשלב עבור ילדיכם תגמולים רצויים לחיזוק התנהגות חיובית. ילדים עם הפרעות קשב מגיבים טובים יותר לחיזוקים חיוביים מאשר לעונשים. אם אתם רוצים שילדיכם ידבקו במטרות, עליכם לארגן משוב ותוצאות חיוביות שיהפכו את המטלה למתגמלת יותר.
 
תיאום ציפיות – דברו אל ילדיכם כאל בוגרים ותאמו איתם ציפיות לפני פעילויות מחוץ לבית. אתם כהורים מכירים את ילדיכם הכי טוב ולכן שיחות הקדמה והסבר על דרכי ההתמודדות האפשריים, יעזרו לילדיכם לפתח מודעות לקשיים שהם עלולים להיתקל בהם ( כללים לפני כניסה למקום, נוהל עמידה בתור, תמריץ להתנהגות טובה וכמובן גם עונש צפוי לאי עמידה בכללים).    הורים- חשוב שתפנימו, לא משנה עד כמה קשה לעיתים להכיל את התנהגותם של ילדיכם, אין להיכנע, להרים ידיים או לתת לילד לעשות כרצונו. ילדיכם זקוק להכוונה ולדמות קבועה של מבוגר אחראי ולכן חתרו תמיד לעקביות.

 
 
 
לילך מוסרי-קורן   |     מאמנת להפרעות קשב וריכוז, מנחת קבוצות ומרצה לתקשורת          נייד: 052-5177177        דואר אלקטרוני: mosseril@gmail.com    מפת אתר
טורנט - הקמת אתרים